Hét Aromatherapie forum forum index Hét Aromatherapie forum
Welkom bij Hét Aromatherapie forum

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plai (Zingiber cassumunar Roxb.)
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Hét Aromatherapie forum forum index -> Etherische oliën
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Olga
Administrator
Administrator

BerichtGeplaatst: di mei 22, 2007 9:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat je ruim rondom de operatiewond moet rollen, meerdere malen per dag. De plai moet wel laag gedoseerd worden; het is een krachtige olie.

Ik heb voor mijn moeder een wrijfolie gemaakt met plai, laurier (Laurus Nobilis) en citroen (Citrus limonum). Ik zal nog eens vragen hoe ze het mengsel vindt.

Olga.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
Liesbeth
Deelnemer-P

BerichtGeplaatst: za jun 02, 2007 11:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zo, 14 dagen uitgeprobeerd op de ons bekende wijze Olga en ik kan je bevestigen dat ik bij deze olie net als bij Katrafay een hele goede pijnstillende werking heb ervaren.
Erg goed zelfs, fysiek heeft de olie mij echt heel goed laten functioneren.
Ik merk wel dat het enigszins verslavend werkt, omdat je je gewoon goed voelt als je 'm gebruikt. Anderzijds, is het misschien ook niet goed om continue over je grenzen te gaan.

Kortom deze olie verdient zijn plaats binnen de pijnbestrijding wat mij betreft.
Ik wil 'm graag hebben, en misschien kunnen de geïnteresseerden (en met name degenen die 'm ook aan het uitproberen zijn) gezamenlijk deze olie bestellen, in verband met de verzend- en orderkosten etc.
Laat maar horen wie daar belang bij heeft.
Laurette
Deelnemer-P

BerichtGeplaatst: zo jun 03, 2007 1:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Olga,

is er nog een beetje voor mij ??? lijkt me erg intresant Very Happy

groetjes

Maylea
Olga
Administrator
Administrator

BerichtGeplaatst: zo jun 03, 2007 6:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, Maylea, ik heb genoeg om te delen. Zal ik een flesje voor je meenemen naar Groesbeek?

Ik vind dat Liesbeth gelijk heeft wat de fysieke kwaliteiten betreft.

Verslavend is hij zeker: ik heb ben bijna verslaafd aan een druppel in mijn handpalmen te doen en stevig te wrijven. Die geur: eerst een beetje muffig, daarna de pittige geur van een vleugje gember. Ik weet niet precies waarom dit zo moedgevend werkt, maar werken doet het. In een pijnstillend mengsel werkt het ook zeker.

Olga.
Naar boven
Chakra
Deelnemer-P

BerichtGeplaatst: za mrt 08, 2008 4:11 pm    Onderwerp: Plai olie Reageer met quote

Hallo hallo,
Waar is deze plai olie te koop?
Is hij ook in te zetten bij reumatische pijnen?
Olga
Administrator
Administrator

BerichtGeplaatst: za mrt 08, 2008 5:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog een voorraadje staan, dus als je geïnteresseerd bent...ik heb destijd een grote hoeveelheid uit Amerika geímporteerd.

Vanwege zijn anti-inflammatoire werking is het een goede olie om in te zetten bij reumatische aandoeningen. ik heb alleen ervaring bij het inzetten bij artrose, maar dat valt ook onder de reumatische aandoeningen.

Deze olie kun je in een synergie verwerken en het tot een mooie olie ook vanwege de pijnreducerende kwaliteiten.

Olga.

Laatst aangepast door Olga op za mrt 08, 2008 7:19 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
Naar boven
Liesbeth
Deelnemer-P

BerichtGeplaatst: za mrt 08, 2008 5:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de olie dus ingezet bij artrose en dat hielp goed, zoals een paar berichten eerder gemeld.
Ik zal 'm weer eens tevoorschijn halen, ben nu bezig met Barnsteenolie, maar een beetje afwisselen geeft beter resultaat.
Chakra
Deelnemer-P

BerichtGeplaatst: za mrt 08, 2008 11:35 pm    Onderwerp: gember Reageer met quote

Wat is het verschil tussen zingiber cassumunar Roxb. en zingiber officinalis?
Emilie
Deelnemer

BerichtGeplaatst: zo mrt 09, 2008 4:50 pm    Onderwerp: Re: gember Reageer met quote

Chakra schreef:
Wat is het verschil tussen zingiber cassumunar Roxb. en zingiber officinalis?

Cassumunar is Thaise Gember en officinalis is de Chinese Gember.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Chakra
Deelnemer-P

BerichtGeplaatst: zo mrt 09, 2008 6:15 pm    Onderwerp: gember Reageer met quote

Dank je Emilie,
Er zal dus ook wel verschil in werkzame bestanddelen zijn, neem ik aan?
Olga
Administrator
Administrator

BerichtGeplaatst: zo mrt 09, 2008 7:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je gezien dat op de eerste pagina, aan het begin van dit topic de oliebeschrijving staat? Daar staan ook de inhoudsstoffen bij.

Als je die vergelijkt met die van gember(zingiber officinalis):

Monoterpenen: a-pineen - b-pineen - campheen - b-myrceen - limoneen - b-phellandreen
Sesquiterpenen: zingibereen - b-sesquiphellandreen - cis-y-bisaboleen - copaen - sesquithujeen - b-ylangeen - b-elemeen - b-farneseen - b-caryophylleen - calameneen - b-bisaboleen - a-selineen. Aromatisch: p-cymeen - ar-curcumeen.
Monoterpenolen: citronellol - lanalol -
Sesquiterpenolen: nerolidol, sporen - elemol - b-bisabol - zingiberenol - trans-b-sesquiphellandrol - cis-sesquisabineenhydraat - b-eudesmol. Aromatisch: cuminic alcohol en andere: 2-butanol - 2-nonanol - 2-heptanol, sporen.
Aldehyden: citronellal - myrtenal - phellandral - neral - geranial. Andere: butanal - 2-methyl,3-methylbutanal - pentanal.
Ketonen: crypton - carvotanaceton. Andere: aceton - 2-hexanon - 2-heptanon - methylheptanon - 2-nonanon - gingeron.
Oxiden: 1,8-cineol.

Bron: De lucht van de hemel ©® Andre Gielen.

Olga.
Naar boven
Chakra
Deelnemer-P

BerichtGeplaatst: zo mrt 09, 2008 10:31 pm    Onderwerp: Zingiber cassumunar Reageer met quote

Inderdaad Olga, ik had het moeten uitprinten. Meestal doe ik dat ook wel omdat het dan beter onder je neus blijft. Vaak lees je dat dan op internet en vervolgens komen er dan nog wat andere berichten overheen waarna je vergeet wat er verder nog staat. Sorry. Maar nu met al die gegevens bij elkaar, kun je die twee oliën lekker vergelijken. Ik ga er eens goed voor zitten. Wink
Andre
Deelnemer

BerichtGeplaatst: vr mrt 14, 2008 5:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In aanvulling op jouw Olga:

Toevallig vandaag bijgewerkt en aangevuld: nog een zeer waardevolle in de Familie van de Zingiberaceae.

Wordt in Europa niet of nauwelijks gebruikt. Wel in Rusland en de Aziatische landen. De bestanddelen van de wortel worden medicinaal over de gehele wereld gebruikt: anti-carcinogeen, tegen hart- en vaat ziekten, bloedcirculatiebevorderend, verwarmend, cefaal: concentratieverhogend en stimulerend voor andere hersenfuncties.

ALPINIA OFFICINARUM Hance - GALANGA / LAOS / THAISE GEMBER / MAAGWORTEL / KIESPIJNWORTEL.
Familie: Zingiberaceae
Synoniem: Languas officinarum (Hance) Farw.
Dit is de kleine galanga. De grote galanga is de Alpinia galanga.

De etherische olie wordt gewonnen door stoomdestillatie uit de wortelstokken. De olie is geelgroen van kleur met een kruidige kamferachtige geur, aromatisch, gemberachtig. Wordt veel gebruikt als smaakstof, vooral in vleesproducten. De smaak is aromatisch, scherp, gember- en peperachtig. De wortel wordt op verschillende manieren gebruikt: vers, gedroogd, ingemaakt, gemalen als poeder. Door oplosextractie wordt er een oleoresin geproduceerd.

De geslachtsnaam Alpinia is ter ere van de Italiaanse botanist Prospero Alpina 1533-1617. De naam Galanga komt waarschijnlijk van de Perzische naam “khulendjan” wat een vervorming zou kunnen zijn van het Chinese woord liang-jiang hetgeen betekent: milde gember. In de Noord-Indische talen is galanga afgeleid van het sanskriet “kulanja” , in het hindi en bengali “kulinjan” en in het urdu :kulanjam”.

Galanga is nauw verwant aan de gember, afkomstig uit Thailand en China, waar de plant ook gekweekt wordt. De plant was inheems in Hainan, een eiland ten zuiden van China. Verder ook in Indonesië, India, Maleisia en Japan. Het is een struik, rietachtig, van 1.5 meter, met bruine knobbelige wortelstokken, smalle bladeren en in kolven bijeenstaande rooddooraderde witte bloemen. De bladeren zijn 30 cm lang en 5-10 cm breed, zacht, spits toelopend. Aan de basis zitten ze goed vastgepind met een omwindende bladschede. De bloemen zitten in een dichte aar en bestaan uit korte buisvormige kelkbladen met een witte kroon, 3 kwabben in de kroonbladen en een grote eivormige labellum met rode aders, een meeldraad en een stamper,een ondergronds vruchtbeginsel en een slanke stijl. Het is een winterharde, meerjarige plant. De wortelstok is horizontaal ondergronds en navier tot tien jaar wordt ze uitgegraven. Het is een middel om de eetlust op te wekken en de maagsapsecretie te verhogen evenals de productie van gal en darmsappen. Ook te gebruiken als keukenkruid aangezien het scherp-aromatische bitterstoffen bezit. De inheemse bevolking gebruikt de plant voor het kruiden van kerrieschotels. De jonge scheuten en bloemen worden rauw gegeten en de bloemen kunnen gekookt worden of ingemaakt. In Azië wordt de verse wortelstok gebruikt bij bronchitis, mazelen, maagontsteking, cholera, huidziekten en als snuif voor catarre. Het zaad wordt gebruikt bij spijsverteringsproblemen. Wordt gebruikt als specerij, vooral in gerechten met kerry en soepen.
Veel toegepast als smaakingrediënt in specerijen en vleesproducten. Af en toe wordt de wortelstok in de parfumerie gebruikt. De wortelstok geeft de etherische olie: Essence d’Amali.

Vooral tijdens de kruistochten, maar al rond de 9e eeuw, kwam de plant uit het Verre Oosten naar West Europa en werd populair als specerij. Hij wordt dikwijls gebruikt in de plaats van gember. Laos wordt ook gebruikt in diverse likeuren en bitters. Hij stimuleert de spijsvertering en helpt tegen indigestie en een opgeblazen gevoel. Door erop te kauwen ontstaat een branderige smaak in de mond en het helpt tegen kiespijn.
Wordt tegenwoordig geteeld in Indochina. Thailand, Maleisië en Indonesië. De Laos wortel was reeds bekend bij Paracelus, de arts Mattioli en bij de abdis Hildegard von Bingen.
In Europa niet zo veel meer gebruikt, wel in de Aziatische keuken, Rusland en India. Verder gebruik in parfum, snuif en als een afrodisiacum. Over de gehele wereld gebruikt als thee, in Rusland in bier, wijn, azijn, enz.
De wortel bevat etherische olie, resin, galangol, kaempferol, galangin, alpinin, zetmeel, enz. De werkzame bestanddelen zitten in de olie en het resin.

Werkzame stoffen:
Etherische olie, 1.5% met als hoofdbestanddeel 1,8-cineol, a-cadineen, b-elemeen, d-cadineen, g-cadineen, isorhamnetine, methylcinnamaat, limoneen, linalool, galangol, gingerol, p-cymeen, terpinen-4-ol, trans-a-bergamoteen, b-pineen, eugenol, kamfer, a-pineen en verschillende sesquiterpenen, gingerol, campheen, kaempferol - beta-guaieen - gamma-elemeen - cadineen - methylcinnamaat.
Scherpmakende stoffen: alpinol, galangol, (verschillende diarylheptanoïden en phenylalkanonen die ook in gember zitten) bittere flavonderivaten, looistoffen.

Specifiek werkzaam:
Afrodisiacum - antiseptisch – bactericide – carminatief – cefaal, concentratiebevorderend, stimulant voor anderen hersenactiviteiten - braken – dyspepsie - eetlustopwekkend - flatulentie - halitose – herstellend na ziekte - hoesten - hoofdpijn – kolieken - koortsverlagend – maagproblemen, maagverwarmend - milt, verwarmend - misselijkheid - ontslakkend - ontsmettend – overgeven - pijnstillend - schimmelinfecties - spijsverteringsproblemen - stimulerend, klierwerking - stomachisch – tonisch – verkoudheid - verwarmend - zeeziekte.
Het sap is antiseptisch en ook zeer werkzaam bij huiduitslag.
Galanga heeft een positief effect op de bloedsomloop en het centrale zenuwstelsel, de concentratgie en andere hersenactiviteiten. Wordt gebruikt als hallucinogeen en smaakmaker. Het poeder wordt gebruikt als snuif bij catarre.
Kan gebruikt worden in combinatie met andere kruiden tegen intestinale candidiasis. Zeer effectief tegen Candida albicans.

Galangin, gevonden in de wortel in 1881, is een flavonoide met verschillende biologische activiteiten, o.a. tegen de carcinogene stoffen die ontstaan bij barbecuen bij oververhitting;
tegen de radicaal gluthation; voorkomt hartziekten en is werkzaam tegen lipide peroxidatie;
is bevorderend voor de opname van vitamine E, C en andere flavonoiden; heeft een anti-inflammatoire effect en gaat klontering van de bloedplaatjes tegen; gaat de conversie tegen van testosteron naar oestrogeen bij mannen zowel als vrouwen en is daarmee preventief tegen borst- en prostaatkanker en hartziekten;
Tot slot: De Phytochemical en Ethnobotanical Database voor de U.S Department of Agricutural Research Service: heeft de bestanddelen van de plant geclassificeerd als:anti-inflammatoire - antimutageen - antioxidant - antiviraal - kankerpreventief en als aromatase-inhibitor (inhiberen de omzetting van androgenen van surrenale oorsprong naar oestrogenen, wat bij de postmenopauzale vrouw leidt tot een daling van de oestrogeenspiegels.) (The Lancet 2007; 369:559-70).

Contra indicatie:
Galanga wordt in de aromatherapie niet of nauwelijks toegepast.
Niet voor zwangere, of bij aankomende zwangerschap; bij chronische maagproblemen, colitis, enz.; niet bij borstvoeding; niet voor baby's en kinderen tot 2 jaar; niet langdurig gebruiken.

Veiligheid: MSDS:

Cas no. 548-83-4.
Xi-Xn-N: mutageen. LD50 oral: muis/konijn >1500 mg/kg. Irritant voor ogen en huid; schadelijk bij ingestie; niet in het milieu afvloeien: grondwater, water, grond. Oogcontact: 15 minuten spoelen met overvloedig water, evenals de huid. Bij ingestie de mond spoelen en een arts waarschuwen. Verwerken met beschermende kleding.
Lost niet op in water, wel in vette olie, ethanol, ether, chloroform, benzeen.

Toepassingen:
*bij spijsverteringsproblemen
*bij misselijkheid.

Bron: Studiegroep Hildegard von Bingen.
Liber herbarum II. Erik Gotfredsen
Wikipedia eng., de.
Itis Report: Alpinia galanga.
Food-info: Wageningen Universiteit. Galangawortel.
www.mdidea.com/products/new/new003.html.
Foto: www.bojensen.net
www.kuhcacs.org
www.feenkraut.de

André Gielen. ©®Copyright en registratie notaris. Lith 2001- 2008.

Site in ontwikkeling: www.gielenaroma.nl
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Olga
Administrator
Administrator

BerichtGeplaatst: vr mrt 14, 2008 6:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de aanvulling, Andre.

Olga.
Naar boven
Chakra
Deelnemer-P

BerichtGeplaatst: zo jul 11, 2010 11:20 am    Onderwerp: Plai olie Reageer met quote

Via een allergische reactie op een insectenbeet van iemand die daar erg gevoelig voor is kwam ik uiteindelijk uit bij deze Plai olie.
Wow!! Lever jij die olie zelf ook nog Olga? Of heb je anders een goed adres daarvoor? Mag evt. ook in een PB-tje.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Hét Aromatherapie forum forum index -> Etherische oliën Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Ga naar: