Hét Aromatherapie forum forum index Hét Aromatherapie forum
Welkom bij Hét Aromatherapie forum

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verontrustende nieuwsgeving op "Moeders geuren"...

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Hét Aromatherapie forum forum index -> Attars en Absolutes
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
natur'elle
Deelnemer-P

BerichtGeplaatst: zo nov 29, 2009 12:32 pm    Onderwerp: Verontrustende nieuwsgeving op "Moeders geuren"... Reageer met quote

Ik gebruik al jaren de wierookstokjes van....Moeders geuren...
en ja, ik krijg dus de nieuwsbrief...
Voor een keer klikte ik verder naar de nieuwe gels en ik schrok....

http://www.wierook.nl/shop/gels4me/
* Absoluuts zijn geconcentreerder dan essentiële oliën en worden verkregen met een meer verfijnde methode waardoor de geur van de bloem beter behouden blijft. Absoluuts zijn in de regel (heel) veel duurder dan essentiële oliën. Van een aantal bloemen zoals Lotus, Jasmijn, Tuberosa bestaan alleen absoluuts.

Iedereen die zich wat verder verdiept in de aromatische wereld weet ondertussen toch dat absolues niet zo veilig zijn, door de rest van 3 à 6 % hexaan ( kankerverwekkend) dat in het eindproduct aanwezig blijft....

Ik begin me stilaan af te vragen of ethisch ondernemen nog bestaat .....
natur'elle
Deelnemer-P

BerichtGeplaatst: zo nov 29, 2009 10:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

en ja, zal het jullie verbazen...

na, wat héén en weer gemail valt duidelijk op te maken dat "parfumeurs" zich niet druk maken om toxiciteit Exclamation

De man ik kwestie, is overigens vriendelijk van toon!!
De nadruk ligt enkel op geuren, wat maakt het hun uit of het toxisch is? Het gaat om de eindgeur....

Kennelijk baseren ze zich nog steeds op een boek geschreven in 1923....
Waar op zich niks mis mee is. Mààr, de sterre bleef niet stille staan...
Wat vroeger gekend was wordt nu aangevuld met nog méér én correctere informatie.
Dit vooral naar toxiciteit & veiligheid toe... kennelijk irrelevante data in de parfum industrie...., jammer!

Noem me gerust een pilarenbijter Very Happy
Voor mij, is deze aanwijzing alweer een rede te meer om voor "natuurlijk" te gaan!!
Géén chemische toevoegingen voor mij.... noch op mijn huid én zeker zo weinig mogelijk in de lucht...
Olga
Administrator
Administrator

BerichtGeplaatst: ma nov 30, 2009 11:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, Naturelle, ik vind je geen hielenbijter zoals wij dat zeggen.

Ik heb al een hele tijd een raar gevoel bij "moeders geuren",

Ik heb de wierook in mijn winkel omdat ik dacht dat ze een verantwoorde manier van produceren hadden; ook hun filisofie stond me aan wat betreft het Indiaproject.

Nu krijg ik af emn toe een vertegenwoordiger in mijn winkel, en heb dus ook echt kennis gemaakt met hun nieuwe producten. De gels en de absolues.

Met de gels heb ik helemaal niets. Ik denk dat zij een gat in de markt hebben gevonden en bootsen ook de "lichtwesen en engelenessenties " na. Nu met draken-, paarden- en weet ik wat nog meer voor gels, om de energie van het bepaalde product op te pikken. Tja...ik hoef i.i.g. geen drakenenergie of wat voor reëel dier dan ook. Een paard aai ik wel in de wei.

Onlangs werd mij ook de absolues aangeboden voor de verkoop. Uiterlijk van de flesjes: absoluut niet toereikend voor mijn doelstelling. Er klopt niet veel van de opdruk, geen botanische naam, helemaal niets. Dan de prijzen: ze zijn zo laag dat het helemaal niet kàn kloppen. Tenslotte zijn absolues natuurlijk ook niet erg gebruiksvriendelijk voor het doel dat zij voor ogen hebben n.l. verdamping. Je moet een flesje eerst au bain Marie opwarmen alvorens de dikke massa in een waterbakje van een brander te kunnen doen. Dus niet geschikt voor het grote publiek die gewoon een lekker geurtje wil verdampen.

Om bovenstaandre samen te vatten: ik vind deze nieuwe trend van dit bedrijf totaal niet aansluiten bij mijn aromatherapie achtergrond en denk er over om een ander merk wierook te gaan verkopen. De gels en absolues komen niet in mijn winkel te liggen.

Olga.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
natur'elle
Deelnemer-P

BerichtGeplaatst: ma nov 30, 2009 1:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, Olga, ik reageer dus net hetzelfde ...Wink

Ik "gebruik" af en toe wel eens een wierookje.... al is dat de laatste 10 -jaar een héél stuk minder...

Toch bleef de rose roos , mijn favoriet.... maar als ik dan te lezen krijg dat Hexaan niet giftig is... mmm, hoe juist gaat het dan met de rest?!

Voor mij dus in de toekomst enkel nog pure eo's Very Happy

én m'n roosje.... tja, dat verdun ik dan wel in een draagolie ....
Laurette
Deelnemer-P

BerichtGeplaatst: ma nov 30, 2009 2:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ik gebruik geen absoluuts vind ze veel te duur !

en wat de wierook betreft is al jaren niks voor mij, maar wel men volste respect voor de mensen die ze gebruiken...en ervaren wat ze willen ervaren...

bedankt nat'urelle voor de link was wel verschoten dat het zo'n kleine potjes waren...

maar ja...iedere zijn intresse...geef mij ook maar zuivere produkten waar je mee kunt bereiken wat je wilt bereiken...
Laurette
Deelnemer-P

BerichtGeplaatst: ma nov 30, 2009 4:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

had even niks te doen en heb deze informatie tegen gekomen op het web...

de Lotus Nelumbo nucifera

De Heilige of Indische Lotus, Nelumbo nucifera, is een waterplant uit de familie Nelumbonaceae en komt oorspronkelijk uit Indonesië en India. De lotus groeit nu ook in Japan, Suriname, Thailand, Australië en in het zuidoosten van de USA. De stengels dragen afzonderlijk bladeren of bloemen en kunnen afhankelijk van de diepte van het water waarin ze groeien ruim 5 meter lang worden.
De grote roze bloemen of witte steken een weinig boven de bladeren uit, zij openen zich vroeg in de ochtend en sluiten zich `s avonds weer. De plant heeft een kegelvormige vrucht waarin de zaden zich in gaten bevinden. Als de zaden rijp zijn draait de vrucht zich naar beneden zodat de zaden in het water kunnen vallen. Die zaden blijven heel lang (soms honderden jaren) kiemkrachtig.
Hoewel de Lotus in moerasachtige bodem groeit zijn bloemen en bladeren nooit bevuild, modder en water hechten zich niet aan de bladeren. Dit zelfreinigend vermogen wordt het lotuseffect genoemd, de uit het bestuderen van de plant gewonnen kennis vindt nu veel technische toepassingen bijv. bij lakken.
Het vermogen om vuil af te stoten maakte de plant in grote delen van Azië tot een symbool van zuiverheid en loyaliteit. Het oude Egypte en India vereerden de Lotus als heilige bloem. In het hindoeïsme en het boeddhisme heeft de Lotusbloem een grote betekenis, omdat hij ontstaat uit de modder symboliseert hij de goddelijke geboorte en zuiverheid.
Goden, boeddha's en bodhisattva's zitten of staan meestal op een troon in de vorm van een open lotusbloem zoals bijv. Boeddha en Vishna.
Indische godinnen worden vaak afgebeeld met een Lotusbloem in de hand. De Indische leer van de chakra`s baseert zich op de acht bloembladeren van de Lotus.

In de oorsprongslanden vindt men dat de Lotus een heilzame werking op het gehele lichaam heeft en worden Lotusbloemen, zaden, wortels en jonge bladeren gegeten. Zelfs de zaden worden gegeten nadat ze van de bittere vliezen zijn ontdaan. In de grote bladeren wordt voedsel verpakt en jonge bladeren worden gebruikt voor de behandeling van koorts, overmatig zweten en diarree. De wortelknopen werken positief op hart, nieren en milt en hebben een bloedstelpende werking, terwijl de zaden worden toegepast bij irritaties, slapeloosheid, onregelmatige hartslag. Lotus is de ideale olie voor rusteloze mensen want hij zorgt als geen ander ervoor dat lichaam en geest tot rust komen. Hij helpt vooral bij extreme stress lichamelijke en geestelijke harmonie te vinden. Daarbij is de juiste dosering belangrijk 2-3 druppels in 50 ml. basisolie is de juiste verhouding voor evenwicht en harmonie, een grotere hoeveelheid heeft echter een verdovende werking.

Lotus absolue wordt gewonnen door hexanextractie van de bloemen en heeft een warme kruidige zinnelijke geur, het is een krachtig afrodisiacum.
In de aromatherapie wordt Lotus verdund met een basisolie of in de aromalamp gebruikt bij o.a.; huiduitslag, huidirritaties, rimpels, depressies, prikkelbaarheid, stress, frigiditeit. Een paar druppels Lotus toegevoegd aan een huidolie verminderen rimpels, roodheid en irritaties. De olie regenereert de huid en stimuleert vorming van nieuw weefsel.

psychisch: De Lotusgeur helpt bij mentale uitputting en geestelijke oververmoeidheid, opent de geest en verschaft ons toegang tot ons zelf. Angst voor de toekomst en nachtmerries worden met zachte hand een halt toegeroepen. Lotus sterkt onze innerlijke kracht, maakt ons zelfbewuster en creatiever.(toepassen in bad of verdamper)

spritueel: Er is geen andere plant als de Lotus die zo met spirituele symboliek beladen is. Het is de goddelijke geur die vooral op het kruin chakra inwerkt maar ook de andere energiebronnen op elkaar afstemt. Hij verdiept de meditatie en het is eenvoudig om met de Lotus in trance te geraken. Lotus symboliseert de wedergeboorte, vruchtbaarheid, welstand en einde van het menselijke leven.

contra-indicatie: werkt bedwelmend in hogere concentratie en irriteert de huid bij pure toepassing

mengen met: Lotusolie kan in de verdamper uitstekend gecombineerd worden met Gurjunbalsem, Rozenhout, Linaloë, Ho-Blad, Elemi, Wierook, Mirre, Amyris en Citrusoliën maar is eigenlijk een olie voor pure toepassing. verdampen om te mediteren: verdamp in de aromalamp 2 druppels Lotus en 1 druppel Elemi ontspannend avondbad bij stress: meng 2 druppels Lotus of Lotus attar, 2 druppels Pomerans, 2 druppels Amyris en 2 druppels Gurjunbalsem met een theelepel honing of een beetje melk en voeg dit mengsel aan het badwater toe. ontspannende zinlijke massage-olie: voeg 2 druppels Lotus of Lotus attar, 2 druppels Bloedsinaasappel, 1 druppel Amyris, 1 druppel Wierook en 1 druppel Curcumawortel toe aan 50 ml. Abrikozenpit- of Perzikpitolie

bron : http://www.anthemis.nl/aroma/lotus.htm er staat zelf een produktanalyse bij

Aanteking van de moderator: Naar het schijnt heeft Anthemis deze gegevens zonder toestemming gekopiëerd van de website van Satureja: www.satureja.de en wel voor commerciële doeleinden

http://www.satureja.de/html/lotus1.html

Jasmijn

Koning van de nacht
De `Koningin van de nacht` wordt `s nachts geplukt omdat het aroma dan het sterkste is. De essentiële olie wordt m.b.v. alcohol geëxtraheerd uit de bloesem en heeft een rijke rode kleur en een warm bloemig aroma. Jasmijn heeft als geen andere olie de eigenschap je in andere sferen te brengen. Door haar heerlijke exotische geur is Jasmijn etherische olie, Oleum Jasmini, zeer kostbaar en kan als parfum worden gedragen.

Jasmijn, Jasminum officinalis, met zijn witte welriekende bloemen komt oorspronkelijk uit Zuid-Azië, uit het gebied tussen Perzië en China. In China worden de bloemen traditioneel gebruikt bij de behandeling van hepatitis en dysenterie. Gedroogde bloemen worden ook gebruikt in Jasmijnthee. Omwille van de etherische olie wordt de Jasmijn variëteit, Jasminum grandiflorum, in Zuid-Europa op grote schaal gekweekt.

Jasmijn essentiële olie wordt in de [[aromatherapie[[ o.a. gebruikt bij; droge huid, gevoelige huid, spierkrampen, verrekkingen, verstuikingen, slijmvliesontsteking, hoesten, heesheid, laryngitis, pijnen tijdens de bevalling, frigiditeit, dysmenorroe, depressiviteit, geestelijke uitputting. Jasmijn geeft een gevoel van zelfvertrouwen en euforie, is daarom zeer bruikbaar bij apathie, onverschilligheid en lusteloosheid. De olie wordt in de aromatherapie bijna uitsluitend in de verdamper of in bad gebruikt.

Jasmijn is krampwerend, kalmerend en helpt depressiviteit te bestrijden. Het verlicht menstruatiepijn, bespoedigt bevallingen, helpt tegen hoest en neusverkoudheid en kan gebruikt worden bij klachten die veroorzaakt worden door een droge huid. Jasmijn heeft een ontspannende, opwekkende en blije werking. Let op: gebruik jasmijn niet tijdens de eerste maanden van de zwangerschap

bron : http://www.spiriwiki.com/index.php?title=Jasmijn

dat zijn er maar twee die ik heb gevonden laat staan als ze de rest ook gebruiken...niet voor mijn portemonee besteed hoor...er zijn zo'n mooie etherische olien die je kunt vervangen in hun plaats Wink
levensboom
Administrator
Administrator

BerichtGeplaatst: wo dec 02, 2009 11:08 am    Onderwerp: absolues Reageer met quote

Hallo,

Ik ben het in grote lijnen wel eens met de kritiek op het oplosmiddel dat gebruikt wordt voor absolues. Echter, wanneer je weet waar je absolue vandaan komt en weet hoe het geproduceerd wordt hoeft het geen probleem te zijn.

Ik koop mijn rose de mai van zeer betrouwbare bron en weet dat zij zeer zorgvuldig zijn in het wegwassen van het oplosmiddel. Natuurlijk zal ik deze roos desondanks niet inzetten bij kwetsbare mensen met een kapotte huid, mensen die zeer gevoelig zijn zoals zij die dexamethsaon en ander steroiden gebruiken en dus een erg dunne huid hebben. Maar het is meer het gevoel dat ik daar bij heb. Dat heb ik ook met chemische stabilisatoren of emulgatoren terwijl daar eigenlijk geen wetenschappelijke aanleiding toe heb.
En zouden al die miljoenen mensen die dagelijks Chanel 5 gebruikt hebben sinds de twintiger jaren van de vorige eeuw nu echt last hebben gehad van de hexaan waarmee de rose de mai daarin is bereid...? Confused.

Zelf heb ik gekozen voor CO2 extracten van Iris en Melisse in plaats van absolues, omdat ze de meest superieure kwaliteit en echtheid hebben t.o.v. het plantenmateriaal waaruit ze gehaald worden, zonder oplosmiddelen geproduceerd zijn en zonder hitte.
In de parfumindustrie wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van deze extractiemethode.

Is het niet gewoonweg een kwestie van bewaking van kwaliteit, uiterste zorgvuldigheid in productie en bereid willen zijn er de prijs voor te betalen wanneer je dat kunt? Het is niet voor niets dat de mooiste olie in de meest kostbare parfums verdwijnt. Hele oogsten worden daarvoor gereserveerd door de parfumeurs van naam en faam (waarmee niet gezegd is dat zij geen gebruik maken van parfumolie uit de fabriek, zoals civetvervangers etc).

In het lage en middensegment van de parfumindustrie, maar ook die in de eo-industrie wordt gewoon enorm veel gerotzooid en versneden. Ik ken, net als de meesten van jullie denk ik, een leverancier in Nederland die zijn Melisse met heel veel Citronella aanlengt, die Lavandin met Lavendel mengt vanwege de prijs. Volgens onze wetgever mag het dan toch nog Melisse, resp. Lavendel heten. Schande Evil or Very Mad!
He, dat moest ik even kwijt...

Absolute groetjes,
Madeleine.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Hét Aromatherapie forum forum index -> Attars en Absolutes Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: